Kod QR – na pierwszy rzut oka kwadracik z losowo rozrzuconymi biało-czarnymi pikselami. W praktyce – to dwuwymiarowy, matrycowy, kwadratowy kod kreskowy wynaleziony przez japońską firmę Denso-Wave w 1994 roku. QR kody, ze względu na fakt, że umożliwiają kodowanie znaków Kanji/Kana (tworzących japoński alfabet), są mocno rozpowszechnione w Azji. Coraz większą popularność zyskują jednak również w Europie – i słusznie, bo potrafią ułatwić wiele operacji opartych na działaniach internetowych. A do tego przydają się w marketingu!

QR kody (Quick Response Code) odczytujemy, używając smartfonów – wystarczy pobrać jedną z rozlicznych, bezpłatnych aplikacji, które znajdziemy, wpisując w wyszukiwarkę np. “qr code reader”. Gdy aplikacja jest już zainstalowana, po prostu nakierowujemy telefon na widoczny w danym miejscu kod, jakbyśmy robili mu zdjęcie. I już po chwili odczytujemy na ekranie zakodowane w nim informacje. Nie bez przyczyny w nazwie tego e-narzędzia pojawia się słowo “quick”, czyli szybki. QR kody stanowią duże ułatwienie właśnie wtedy, gdy potrzebujemy szybko i sprawnie dotrzeć do informacji, których w inny sposób musielibyśmy czasem mozolnie szukać. Co to oznacza w praktyce?

qr-kod Co można zapisać w kodzie QR?

Jednym z najczęściej stosowanych rozwiązań jest tworzenie w ten sposób wirtualnych wizytówek – dzięki temu nie musimy nosić przy sobie papierowych kartoników, które przecież tak łatwo zgubić… Zamiast tego – udostępniamy kod QR z naszymi danymi, tzw. vcard. W ten sposób nasz klient, kontrahent czy jakikolwiek inny odbiorca może mieć zawsze dostęp do naszych informacji teleadresowych. Co więcej, jeśli na takiej wirtualnej wizytówce znajduje się np. adres naszej strony www, istnieje możliwość automatycznego na nią przekierowania po odczytaniu kodu.

QR kod to również dobry pomysł dla tych, którzy reklamują się przy pomocy wszelkich druków reklamowych czy marketingowych – na ulotce, plakacie czy jakimkolwiek innym formacie umieszczamy kod z np. adresem naszej strony, profilu na Facebooku, danymi teleadresowymi firmy czy lokalu. W takim przypadku QR kod może stać się nie tylko narzędziem ułatwiającym komunikację z firmą, ale również doskonałym wsparciem marketingowym. Możemy przecież w ten sposób zachęcić klientów do interakcji: w kodzie zapisujemy np. kody rabatowe, tworzymy konkursy, udostępniamy link do programu lojalnościowego… możliwości są nieograniczone!

 

q-code

 

QR kody w turystyce

Kody QR to genialny wynalazek dla branży turystycznej – potrafią zastąpić przewodników, zorganizujemy dzięki nim grę miejską czy zabawy geocachingowe. Turyści będą chętnie korzystać z atrakcji i obiektów, o których informacje mogą w ułamku sekundy uzyskać na swoich smartfonach. Zamiast stać przed rozbudowaną tablicą i zapamiętywać przeczytane informacje, mogą zeskanować kod i poruszać się po danym miejscu, na bieżąco odczytując albo nawet słuchając informacji na jego temat. Taką atrakcję proponuje np. gmina Pyrzyce – po zeskanowaniu kodu umieszczonego na tablicy ustawionej wśród zabytkowych murów miejskich, otwiera się strona www, na której wysłuchamy nagranych opisów poszczególnych baszt czy wież: http://pyrzyce360.pl/.

Hotele, pensjonaty i inne obiekty usługowe mogą wykorzystywać QR kody, zapisując w nich informacje niezbędne turystom: np. hasło do hotelowego Wi-Fi, informacje o proponowanych atrakcjach, menu restauracji, cenniki, mapki… Tu nie ma ograniczeń – w kodzie możemy zapisać właściwie wszystkie dane, które są potrzebne odwiedzającym i ułatwiają im korzystanie z danego obiektu noclegowego. Ulotki łatwo zgubić czy wyrzucić – kod zapisany na telefonie klienta odsyła go na konkretną stronę czy aplikację, z której być może skorzysta.

Jak wygenerować kod QR?

To naprawdę nic trudnego! W internecie istnieje wiele bezpłatnych i płatnych generatorów – my zdecydowanie polecamy https://etechnologie.pl/generator-qr-kodow/#toggle-id-2.  To bardzo proste i intuicyjne bezpłatne narzędzie – wystarczy wybrać rodzaj informacji, jakie chcemy zapisać (np. numer telefonu, wizytówka, strona www, tekst, mail), wygenerować i zapisać kod. A potem – oczywiście udostępniać go i korzystać z dobrodziejstw tego małego, magicznego kwadraciku!