Czym jest marketing miejsc?

Marketing miejsc (lub marketing terytorialny) skupia się na kreowaniu wizerunku danego obszaru – regionu, miasta, województwa czy całego kraju. Marketing miejsc pozwala pozyskać inwestorów, zachęca do przeprowadzki do miasta, przyciąga konkretne grupy docelowe – specjalistów, studentów lub turystów. Ta forma promocji pełni coraz ważniejszą rolę w turystyce.

Przedstawiamy naszych 7 ulubionych kampanii zrealizowanych przez organizacje turystyczne w ciągu ostatnich lat. Odwiedzimy pięć kontynentów, poznamy wyjątkowe miejsca i atrakcje z różnych stron świata, ale przede wszystkim, pokażemy morze możliwości promocji turystycznej regionów.

1. “THE A-Ö OF ICELAND” – Islandia od A do Ö

Marketing miejsc to temat znany Islandii. Wyspiarze od lat zaskakują nas wyjątkowymi kampaniami. Tym razem Islandczycy zainspirowali się trudnością swojego języka i stworzyli „Najtrudniejszą piosenkę karaoke na świecie”.

Do wykonania utworu zaprosili islandzkiego komika, Steindi Jr. Trzyminutowy utwór zabiera nas w podróż po wyspie i uczy o lokalnych atrakcjach i zwyczajach. Zarówno tekst piosenki jak i zabawny klip wideo pokazują także islandzkie stereotypy, na przykład miłość do wełny. Klip promocyjny został stworzony w ramach nowej kampanii marketingowej „Islandia od A do Ö, czyli lokalny przewodnik od A do Z. Celem akcji jest podkreślenie unikalności islandzkiego języka oraz zaproszenie turystów do odwiedzenia kraju i poznania jego kultury i zwyczajów.

Częścią kampanii są także wypowiedzi lokalnych ekspertów od kulinariów, ekologii czy turystyki aktywnej.

2. Oregon, Only Slightly Exaggerated– Oregon, tylko lekko przesadzone

Witajcie w Oregonie: w 100% realnym miejscu. Jednak kiedy się tu znajdziecie, stwierdzicie, że nie może być prawdziwe”.

Oregon to amerykański stan znajdujący się na zachodnim wybrzeżu. W jego skład wchodzi siedem bardzo zróżnicowanych regionów. Ma dostęp do oceanu, góry, doliny, pustynie oraz, wyglądające jak zaczarowane, lasy. Lokalna organizacja turystyczna postanowiła wykorzystać fakt, że takie miejsca nie występują na naszej planecie zbyt często. Ich marketing miejsc opiera się na „nierealności” tego stanu.

Kampanię promują animacje w japońskim stylu. Miejsca przedstawione na grafikach i filmach są prawdziwe, dodana zostały do nich surrealistyczne dodatki – latające wieloryby, żywe skały czy podwodne lasy. Zabieg ten skutecznie podkreśla magię Oregonu. Na stronie kampanii “Only Slightly More Exaggerated” znajdziemy propozycje w 100% realnych atrakcji.

3. DUNDEE: The son of a legend returns home– DUNDEE: Syn legendy wraca do domu

Najlepszy film na świecie, który nigdy nie powstał”.

Chris Hemsworth i komik Danny McBride zostali głównymi bohaterami produkcji o przygodach syna australijskiej ikony, Krokodyla Dundee.

Australijczycy wykorzystali wizerunek znanego bohatera filmów przygodowych i stworzyli wyjątkową kampanię. Podczas Super Bowl zaprezentowali zapowiedź filmu „DUNDEE: Syn legendy wraca do domu”. To znakomicie wykonana reklama prezentująca Australię jako destynację turystyczną i „największy plan filmowy na świecie”. W kolejnych klipach tej kampanii Luke Hemsworth zabiera nas za kulisy i pokazuje co czyni to miejsce tak wyjątkowym.

Jako miejsce planu filmowego promują się już Irlandia Północna (Gra o Tron) czy Nowa Zelandia (Władca Pierścieni). Marketing miejsc bazujący na popularnych hitach kinowych i telewizyjnych zyskuje na popularności. Warto inspirować się produkcją Australii, jest to bardzo dobrze wykonana kampania.

4. Meet South Africa. Meet Bheki, the Mbhaco Maker– Poznaj RPA. Poznaj Bhekiego, wytwórcę Mbhaco

Spoty telewizyjne i krótkie klipy promocyjne są teraz wykorzystywane przez większość organizacji turystycznych. Republika Południowej Afryki postanowiła pójść krok dalej i stworzyć krótkometrażowy film.

Głównym bohaterem produkcji jest Bheki, wytwórca Mbhaco – tradycyjnych afrykańskich sukienek. Poznajemy go, kiedy ma zmierzyć się z największym wyzwaniem w jego dotychczasowej karierze. Bheki wyrusza w podróż w poszukiwaniu inspiracji. Gdzie ją znajdzie?

Wraz z Bhekim wybieramy się w pełną kolorów, tańca i dzikiej przyrody podróż. Po drodze poznajemy ludzi i miejsca, które pokazują różne oblicza RPA. To wyjątkowa produkcja na światowym poziomie.

5. Fill your heart with Ireland– Wypełnij swoje serce Irlandią

Irlandzka organizacja turystyczna w tym roku postawiła na uczucia i emocje. Stworzyli pierwszą na świecie globalną kampanię marketingową wykorzystującą dane medyczne dotyczące bicia ludzkiego serca.

Zabrali w podróż po Irlandii parę małżonków, którzy mieli przez cały czas mieć na sobie sprzęt monitorujący ich tętno. Sprzęt został zsynchronizowany z kamerami sportowymi umieszczonymi na ich głowach. Następnie z materiałów stworzonych przez parę wybrali nagrania z momentów, kiedy ich serca biły najszybciej.

Kampania „Fill your heart with Ireland” ma pokazać emocje, które wywołuje podróż po Irlandii. Coraz więcej osób podróżujących poszukuje przeżyć i doświadczeń. Kampania pokazuje branży jak można kreatywnie wykorzystać technologię do promocji turystyki.

6. #SheepWithAView - #OwcaZWidokiem

Visit Norway postanowiło zafundować owcom wakacje życia. Każdego lata dwa miliony norweskich owiec wypuszcza się wolno, aby pasły się na łąkach i halach. Czterech wyjątkowych wełnianych podróżników zostało zabranych w podróż po Norwegii. Erik, Frida, Lars i Kari odwiedzili lasy, góry i pola. Swoje przygody pokazują w mediach społecznościowych. Ich konto na Instagramie ma dziesiątki tysięcy obserwujących.

Wyspy Owcze również wykorzystały owce w celu promocji regionu i zwrócenia uwagi na lokalny problem. Wysp Owczych nie znajdziemy w Google Street View. Lokalna organizacja turystyczna stworzyła projekt SheepView. Owce zostały wyposażone w kamerki zamontowane na ich plecach. Pomagają zbierać panoramy 360, które następnie udostępniane są na Google Street View. Wirtualną wycieczkę SheepView360 możecie zobaczyć tutaj.

7. Imagine your Korea: Have you ever ___?– Imagine your Korea: Czy kiedykolwiek ____?

Korea Południowa w najnowszej kampanii wykorzystała jeden z największych produktów eksportowych kraju – k-pop. Koreańska muzyka pop (popularnie zwana „k-pop”) ma tysiące fanów na całym świecie. Do współpracy zaprosili zespół EXO, jedenastoosobowy boysband, który cieszy się bardzo dużą popularnością w kraju i za granicą.

Członkowie zespołu w kolejnych klipach wideo pokazują aktywności, które można podejmować podczas podróży po Korei. Pytają “Czy kiedykolwiek…?” i pokazują wyjątkowość lokalnej oferty turystycznej – miejski glamping, koreańskie BBQ czy niespotykane praktyki lecznicze.

W Polsce powstaje coraz więcej ciekawych i inspirujących kampanii. Już wkrótce przedstawimy rodzime regiony i miasta, które w naszej opinii promują się w najciekawszy sposób. Śledźcie nasz profil na Facebooku, aby otrzymywać informacje o nowych artykułach i inicjatywach ZART.