Wirtualne rewolucje

Dziś już nikt nie wątpi, że technologia ma ogromny wpływ na branżę turystyczną. Wpływa na wszystkie etapy podróży: wybór miejsca wyjazdu, atrakcji, które odwiedzimy na miejscu, restauracji, w której będziemy jeść. Branża turystyczna szybko zaczęła wdrażać nowe technologie. Nie mamy na myśli jedynie systemów rezerwacji czy inteligentnych „smart rooms” w hotelowych pokojach. Coraz częściej możemy wybrać się na wirtualne spacery, odbyć podniebne podróże i odkryć skarby widzialne tylko przez kamerę naszego telefonu. Poznajcie cztery technologie, które według nas najsilniej wpływają na promocję w turystyce i w które warto inwestować.

Drony - z lotu ptaka

Za początek dronowej rewolucji możemy uznać rok 2015. Wtedy to firmy z wielu branż – turystyki, budownictwa, branży filmowej czy eventowej, zdecydowały się na wykorzystanie ujęć z drona. Jednymi z pionierów tego typu promocji w turystyce były sieci hoteli Waldoft Astoria czy Conrad. Obecnie ciężko jest znaleźć klipy promocyjne destynacji turystycznych, które nie posiadają ujęć z drona. Sesje zdjęciowe z dronów znajdziemy także w materiałach promocyjnych branży HoReCa. Coraz częściej korzystają z nich zarówno duże sieci hoteli jak i rodzinne biznesy.

Branża turystyczna szybko zrozumiała, że wykorzystując zdjęcia i wideo z drona wywołują u potencjalnych klientów oczekiwaną reakcję – wzbudzają zainteresowanie i zachęcają do odwiedzenia ich biznesu. Przedsiębiorstwa turystyczne mogą korzystać z tradycyjnego sprzętu naziemnego, ale drony oferują unikalną perspektywę, która zazwyczaj skutkuje wyższym poziomem zaangażowania użytkowników.

Jeśli prowadzisz hotel nadmorski, możesz zrobić dziesiątki naziemnych zdjęć, jednak nie pokażą one skali obiektu i otaczającego go krajobrazu. Drony rozwiązują ten problem, umożliwiając firmom turystycznym zaprezentowanie całej swojej nieruchomości z perspektywy ptaka.

Przed dronową rewolucją, firmy turystyczne wykorzystywały śmigłowce do filmowania ujęć lotniczych. Jednak czarterowanie śmigłowca na potrzeby sesji wideo wymaga znacznych inwestycji pieniężnych i stać na to było tylko bogate organizacje turystyczne i sieci hoteli. Dzięki dronom takie zdjęcia są na wyciągnięcie ręki każdego przedsiębiorcy.

VR - wirtualna rzeczywistość

Materiały wideo i zdjęcia z drona można połączyć z wirtualną rzeczywistością. Nagranie obiektu lub miejsca z wielu perspektyw oraz wykorzystanie kamer pozwalających na robienie panoram 360, pozwalają na stworzenie przewodnika po danym miejscu. Tak zwane wirtualne wycieczki lub wirtualne spacery, umożliwiają osobom poszukującym miejsca na wakacyjny wyjazd zobaczyć je w zaciszu własnego domu. Potencjalny klient może przejść się plażą, zajrzeć do hotelowych pokoi i rozejrzeć się po restauracji. Posiadając wirtualną wycieczkę po swoim obiekcie pozwolisz potencjalnym konsumentom poczuć atmosferę miejsca docelowego, które zamierzają zarezerwować. Jest to jeden z najbardziej obiecujących trendów technologicznych dla branży turystycznej.

W branży turystycznej rzeczywistość wirtualna może być wykorzystywana do poprawy doświadczenia podróży i kształtowania zachowania konsumentów. Pamiętaj, że treści wizualne są jednym z najważniejszych trendów marketingowych, na które należy zwrócić uwagę w 2019 roku. Film 360 stopni może być częścią wirtualnej wycieczki, jak również samodzielnym materiałem promocyjnym, który można wykorzystać w mediach społecznościowych i na serwisach rezerwacyjnych.

AR - rzeczywistość rozszerzona

Najbardziej znanym i popularnym przykładem wykorzystania Augumented Reality, czyli rzeczywistości rozszerzonej, jest gra Pokemon GO. Propozycja firmy Niantic stała się światowym fenomenem. Kamera telefonu rejestruje otaczającą nas rzeczywistość i nakłada na nią komputerowe grafiki i animacje 3D. Dzięki temu po centrum handlowym grasuje smok Charizard, a w naszym ogródku możemy spotkać Pikachu. Aplikacje AR wykorzystują także geolokalizację użytkownika. W różnych częściach miasta można spotkać różne stworki. Gracz dostaje również bonusy za liczbę kilometrów, które przeszedł.

Branża turystyczna szybko znalazła zastosowanie dla AR. Dzięki „graficznym nakładkom”, można znacznie poprawić jakość obsługi klienta, dostarczając mu cenne informacje, a nawet czystą rozrywkę. Turysta może skierować kamerę smartfona na budynek i otrzymać historyczne fakty na jego temat. W przypadku restauracji może obejrzeć menu lub zobaczyć godziny otwarcia. Popularne  jest także tworzenie nakładek, które pokazują jak dane miejsce wyglądało w przeszłości. Muzea ożywiają swoje wystawy a miasta tworzą specjalne ścieżki z punktami, w których można, dzięki AR, zobaczyć postaci z lokalnych legend (Discover the Highlands). Gmina Dziwnów stworzyła aplikację Dziwnów4Fun. Turyści mogą odwiedzić zaznaczone na wirtualnej mapie punkty, zagrać w grę i wygrać zniżki na lokalne usługi.

Rzeczywistość rozszerzona to technologia, która ma silne powiązanie ze światem gier. Hotel może stworzyć aplikację, która będzie umożliwiała poszukiwanie wirtualnych skarbów na terenie obiektu. Sieć hoteli Best Western wykorzystała AR, aby dzieci mogły w hotelowych pokojach odnaleźć postaci z bajek Disneya. Organizatorzy turystyki tworzą scenariusze wycieczek dla dorosłych i dzieci, wplatając w nie wirtualne przygody.

Świat w rozmiarze mobile

Wcześniej wspomniane atrakcje związane z AR stworzone są specjalnie dla użytkowników urządzeń mobilnych. Smartfon w połączeniu ze specjalnymi kartonowymi „oprawkami” może zmienić telefon w okulary VR. Korzystanie z urządzeń mobilnych daje turystom większą elastyczność, możliwości i swobodę odkrywania niż kiedykolwiek.

Telefon stał się naszym biurem podróży, przewodnikiem, przyjacielem polecającym najlepsze restauracje w okolicy. Towarzyszy turystom podczas całej podróży. Tworząc stronę internetową dla swojego biznesu powinieneś wziąć pod uwagę, że co druga odwiedzająca ją osoba wyświetli ją na telefonie lub tablecie.

Przedstawiciele branży turystycznej inwestują w innowacyjne rozwiązania na urządzenia mobilne. Linie lotnicze KLM utworzyły serwis dla pasażerów, którzy korzystają z komunikatora Facebook Messenger. Po dokonaniu rezerwacji klient otrzymuje informacje na temat biletu, kartę pokładową i aktualizacje dotyczące lotu. Małopolska Organizacja Turystyczna stworzyła aplikację „Sacrum Quest”, która zabiera turystów odwiedzających Kraków i Wadowice w podróż śladami Świętych. Aplikacja opiera się na nawigacji GPS, obecność turysty w danym miejscu aktywuje zagadkę, której rozwiązanie prowadzi do kolejnego miejsca na trasie.

Chcesz wprowadzić innowacyjne rozwiązania do swoich działań promocyjnych? Nasi profesjonalni fotografowie robią doskonałe ujęcia, nie tylko z ziemi, ale również z powietrza. W naszym zespole posiadamy licencjonowanych operatorów dronów oraz ekspertów od VR, którzy tworzą wirtualne wycieczki oraz panoramy i wideo 360. Ich dotychczasowe prace możecie znaleźć na portalu PomorzeZachodnie360.pl.